외국여행

북유럽여행기(12) 오슬로 - Munch museet -

어르신네 2019. 9. 14. 19:49

북유럽여행기(12)

오슬로  -  Munch museet -

 

2018.09.24 () 맑음

가을에 비가 많이 내린다는 오슬로가 전혀 그런 것 같지 않은 날씨로 청명했다. 파란 하늘에 뭉실뭉실 떠 있는 구름들을 보고 있노라면 한국 시골의 가을 풍경같은 느낌이 들었다. 아침에 추석명절에 대한 덕담의 메시지가 수십 건 들어왔다. 그에 대한 답례메시지를 보내느라 오전 11시까지 여관에 들어박혀 있었다.

센트럴 역의 인포메이션에서 24시 티켓을 사서 뭉크 미술관을 찾았다. 무료입장이었다. 전시실이 여럿이 있는데 영상실과 전시실 한 곳만 개방하고 다른 전시실을 내부 수리 중이거나 새로 단장 작업이 진행되고 있었다.

원채 유명한 작가라서 그 이름과 작품들이 많이 소개되었다. 전시실의 작품 가운데는 나에게도 낯익은 작품들이 보였다. 대부분의 작품이 입원환자실의 죽음처럼 어둡고 슬픈 장면들로 보였다. 임종을 지켜보는 사람들의 슬프고 착잡한 심경들이 적나라하게 묘사되어 그림을 지켜보는 나도 그 일원이 되어 있는 기분이었다. 그런데 소녀의 '사춘기(puberty)'는 좀 다른 분위기를 만들었다. 나체의 소녀가 소녀다운 수줍음을 표현하면서도 자신의 신체에 대한 변화를 당당하게 받아들이는 모습을 하고 있는 것 같았다. 작품을 하나하나 눈도장을 찍어놓고 오래 간직하고 싶지만 내 정신력이 그걸 감당하여 지켜갈지 모르겠다.

Marlene Dumas (b.1954) is widely renowned for her expressive paintings, in which she confronts us with universal themes such as angst, eroticism and death. She was born and raised in South Africa, but has lived and worked in the netherlands since 1976. Today, she is one of the most influential painters in contemporary art, with solo exhibitions at museums such as Tate Modern in London and the Museum of Modern Art in New York. This is the first time she takes on the role of curator for an artist other than herself.

I preparing this exhibition, Dumas has studied significant portions of the Munch Museum's collection. In collaboration with the museum's curator Trine Otte Bak Nielsen, dumas invites us to experience how artist sees another. She has also chosen to include paintings by the Dutch artist Rene Daniels, as he was the one who taught her how to see munch. The three artists share a similar approach to painting, recognising the importance of the transparent brushstroke and the unpainted canvas.

Dumas wants to challenge the perception of munch as a purely emotional painter. She sees him as an artist who thoughtfully and sensitively reflects on human conditions.

The title of this exhibition is taken from Munch's lithograph Moonrise, an image from his tragicomic Alpha and Omega series. To Dumas, a moonrise is feminine and magical, yet foreshadowing the darkness of night. She describes the exhibition as a tender and passionate love story about innocence, agony and loss.

{Marlene Dumas (1954년)는 불안, 에로티즘, 죽음과 같은 보편적인 주제들로 우리와 대면하는 그녀의 표현적인 그림으로 널리 유명하다. 그녀는 남아프리카에서 태어나고 자랐지만 1976년부터 네덜란드에서 살고 일해왔다. 오늘날, 그녀는 런던의 테이트 모던과 뉴욕의 현대 미술관과 같은 박물관에서 개인전을 여는 등 현대 미술에서 가장 영향력 있는 화가들 중 한 명이다. 그녀가 그녀 이외의 예술가의 큐레이터 역할을 맡은 것은 이번이 처음이다.
제가 이 전시회를 준비하면서, 뒤마는 뭉크 박물관의 소장품 중 상당 부분을 연구했습니다. 박물관의 큐레이터인 트리네 오트 박 닐슨과 협력하여, 듀마는 예술가가 다른 사람을 어떻게 보는지를 경험하도록 우리를 초대합니다. 그녀는 또한 네덜란드 화가 르네 대니얼스의 그림을 포함하기로 선택했는데, 그가 그녀에게 뭉크를 보는 법을 가르쳐준 사람이었기 때문이다. 세 명의 예술가들은 투명한 붓놀림과 칠하지 않은 캔버스의 중요성을 인식하면서 그림에 대한 비슷한 접근법을 공유한다.
뒤마는 뭉크가 순수하게 감정적인 화가라는 인식에 도전하고 싶어한다. 그녀는 그를 사려 깊고 예민하게 인간의 상태를 반성하는 예술가로 본다.
이 전시회의 제목은 그의 비극적 경제인 알파와 오메가 시리즈의 이미지인 뭉크의 석판화 문라이즈에서 따왔다. 뒤마에게 달 뜨는 것은 여성스럽고 신비롭지만 밤의 어둠을 예고한다. 그녀는 이 전시회를 순수함과 고통, 상실에 대한 부드럽고 열정적인 사랑 이야기라고 묘사한다.}

 

 

 

 

 

Masterpieces on the Move : Untitled

How important is the title of an artwork? Do we use them mainly to distinguish one work from another, or can a title affect how we experience a work of art?

Many people probably think of the title as a part of the artwork-something the artist chooses with great care in order to tell us something about what we are seeing. This isn't always so. In the case of Edvard Munch, many of the titles we associate with his pictures were chosen by gallery owners, museum directors, fellow artists, family members, and other acquaintance. Some titles were chosen by art historians after Munch's death, and Munch himself often used different titles for his paintings on different occasions.

This exhibition shows some of Munch's famous paintings along with the titles they were known by in the past and information about how they were given the titles we are familiar with today. Spend some time looking at the paintings with the different titles at the back of your mind. How do they influence your interpretation of what you see? Do you find some titles more appropriate than others? Or can you come up with the perfect titles yourself?

 

이동 중 걸작: 제목 없음

예술작품의 제목은 얼마나 중요한가? 우리는 주로 한 작품을 다른 작품과 구별하기 위해 그것들을 사용하는가, 아니면 제목이 우리가 예술 작품을 경험하는 방법에 영향을 미칠 수 있는가?
많은 사람들은 아마도 그 제목을 예술작품의 일부로 생각할 것이다. 그것은 예술가가 우리가 보고 있는 것에 대해 우리에게 무언가를 말하기 위해 매우 신중하게 선택하는 것이다. 항상 그렇지는 않다. 에드바르트 뭉크의 경우, 우리가 그의 그림과 연관짓는 많은 제목들이 갤러리 주인, 박물관장, 동료 예술가, 가족, 그리고 다른 지인들에 의해 선택되었다. 뭉크의 죽음 이후 미술사가들에 의해 선택된 작품들도 있었고, 뭉크 자신은 종종 다른 경우에 그의 그림에 다른 제목을 사용했다.
이 전시회는 뭉크의 유명한 그림들 중 일부를 과거에 알려진 제목들과 그것들이 오늘날 우리에게 익숙한 제목들을 어떻게 부여받았는지에 대한 정보들과 함께 보여준다. 마음 한구석에 다른 제목들이 있는 그림들을 보면서 시간을 보내보세요. 그것들이 당신이 보는 것에 대한 당신의 해석에 어떤 영향을 미칩니까? 어떤 제목들이 다른 제목들보다 더 적절하다고 생각하십니까? 아니면 여러분이 직접 완벽한 제목을 생각해 낼 수 있나요?

 

 

 

 

 

(Pubertet(Puberty-사춘기)  1914-16

oil on cavas

 

 

 

Fra Kristiania-bohemen

Kristiania Bohemians

 1907?

Oil on canvas

 

 

 

Det syke barn

The Sick Child

1925

Oil on canvas

 

 

 

Madonna

1894

Oil on Canvas

 

 

 

Doden i sykevaerelset

Death in the Sickroom

1893

Oil on canvas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

melankoli (Melancholy) 1900-1901

Oil on Canvas

 

 

 

 

 

Forskerne (The researchers) 1911, 1925-27

Oil on Canvas

 

 

 

Mordersken (The Murderess) 1907

Oil on Canvas

 

 

 

Moennesieberget. Mot Iyset (The Human Mountain : Towards the Light)

(1927-29)

Oil on Canvas

 

 

 

Kvinne med sitt syke barn. Arv (Woman with sick Child. Inheritance) 1905-06

Oil on Canvas

 

 

 

Find the fake title

All the paintings in this exhibition have been known by more than on title. on the tablet you can see some of the paintings in this exhibition, sa well as several of Edvard Munch's most famous works. You will see three titles under each picture, but only two of them have ever actually been used for the painting in question. Do you remember the real titles that have been used for each picture? Or can you guess shich titles are incorrect?